Günümüz firmalarının kalabalıklaşması, iş ve pozisyon çeşidinin artması ile birlikte, kimlik ve erişim yönetiminin kontrolü de aynı derecede zorlaşmaktadır. Çok fazla pozisyon çeşidi olan, çalışan sayısının yüksek sayıda olduğu ve pozisyon değişikliklerinin bulunduğu şirketlerde kimlik ve erişim yönetimi manuel yollarla yapıldığında birtakım sorunlar ortaya çıkmaktadır. Bu da çalışma ortamında doğru verinin doğru kişilere açık olup olmadığı konusunda şüphelere yer vermektedir. Kimlik merkezli güvenlik modeli, bir başka deyiş ile Kimlik Yönetimi (IDM) ise tam bu noktada çözüm ortaya koymaktadır.
Kimlik Yönetimi (IDM) Nedir?
Identity Management (IDM), şirket tipi organizasyonları oluşturan kullanıcıların şirket kaynak ve verilerine etkin şekilde ulaşmasını sağlayan, kimlik tanımlarını şirket uygulamaları arasında otomatik olarak senkronize eden, tüm politika ve uygulamaların birleşmesi ile oluşan disipline verilen isimdir. IDM, bir organizasyonun yönetimini kolaylaştıran çok önemli bir teknolojidir. IDM teknolojisi, firma için veri güvenliği, erişim kolaylığı ve çalışan oryantasyonu gibi birçok noktada faydalı özelliklere sahiptir. Fakat, kurumlarda kimlik merkezli güvenlik modeli bir firmanın en çok İnsan Kaynakları ve IT departmanını ilgilendirmektedir.
Kurumlarda Kimlik Merkezli Güvenlik Modelinin İnsan Kaynakları ve IT Çalışanlarına Faydaları Nelerdir?
1 – Veri Güvenliğini Sağlar
Bir şirketin IT departmanının en önemli görevlerinin başında veri güvenliği gelmektedir. Siber saldırıların çok büyük çoğunluğu hatalı şifre dizilimlerinden kaynaklanmaktadır. Doğum tarihi, isim, soyisim ve evlilik yıldönümü gibi kişiye ait bilgileri içeren şifreler siber saldırıların açık hedefleridir. Kullanılan IDM teknolojisi ile yalnızca kullanıcı şifreleri değil; encryption yöntemleri de kullanılarak siber saldırılara karşı önlem alınır. Böylece veri ve donanım güvenliği yüksek seviyeye ulaştırılır.
2 – IT Süreçlerini Kolaylaştırır
Kimlik Yönetimi Merkezi araçları bir firmada çalışan kişilerin işe giriş – çıkış işlemleri gerçekleştiği andan itibaren elde edecekleri ya da kaybedecekleri yetkileri tanımlayarak IT çalışanlarının her kişi için onlarca donanım ve belgeye erişim ayarlarını düzenleme gereğini ortadan kaldırır. Bu da işe alım ya da işten çıkarma işlemi yapıldığı anda tüm ilgili yetkilerin verilmesi ya da kaldırılmasını sağlayarak, IT süreçlerini daha kolay hale getirir. Ayrıca firma içi yetki ve kıdem serfikasyonlarının belirlenmesi sonucunda görev değişikliği durumlarında da yetkiler otomatik olarak düzenleneceği için IT departmanı sistemsel çalışmalarının daha çok yoğunlaşabilmesine olanak sağlanır.
3 – Kesintisiz Deneyim İmkanı Sunar
IDM araçları bulut sistem içerisinde depolanan veri ve sertifikasyonların şirketin yalnızca fiziksel ortamında değil sanal ortamında da erişilebilir olmasını sağlar. Bu da İnsan Kaynakları ve IT departmanı için çok büyük bir olanaktır. Bir ihtiyaç anında bu departmanlarda çalışan kişiler uzaktan erişim imkanı ile kesintisiz bir şekilde müdahalede bulunabilir. Böylece iş ve deneyim aksamaları söz konusu olmaz.
4 – Hata Payını Düşürür
Yüksek sayıda çalışanın bulunduğu büyük şirket organizasyonlarında çok sayıda donanım ve veritabanının yönetimini yapmak zorunda olan İnsan Kaynakları ve IT departmanları çalışanlarının, bu işlemleri manuel yollarla yaptığında hata yapma olasılığı çok büyük ihtimaldir. Çünkü her kişi için tüm kimlik tanımlama, güncelleme, silme yöntemlerinin elle uygulanması hem çok zaman alıcı hem de çok karışık bir sürece neden olacaktır. IDM sistemleri ise IT departmanının işini kolaylaştırırken hata payını da en aza indirmektedir. Aynı kıdeme sahip, aynı görevdeki kişilerin tamamı aynı erişim haklarına otomatik olarak sahip olurken; kullanılan yazılım üzerinden istenilen kişiye rol tanımlarına göre ekstra haklar tanıma olasılığı da sunulmaktadır. Böylece hem zamandan hem de iş yükünden tasarruf edilirken, hata payı da en aza düşürülmüş olur.